Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Degustace – jak nás klame barva
Purpurová barva s nachovými odlesky, slámově žlutá barva s nazlátlým odstínem…
Téměř každý popis vína, ať už je jeho autorem kdokoli, začíná podobným způsobem. Pěkná barva je zkrátka součástí požitku, který člověk z vína má a rád si ho třeba jen sám pro sebe takto zaznamená. Zrakový vjem může být navíc docela přesný a výstižný. Problém tkví úplně někde jinde.
Barva vína je dána schopností člověka posoudit vlnovou délku světelných paprsků, které jim procházejí. Ponechme tentokrát zcela stranou lidský faktor (schopnost percepce a správného vyhodnocení) i různé technické okolnosti (množství nalitého vína, tvar a čirost sklenice) a zůstaňme pouze u jedné jediné, zato zcela podstatné záležitosti – světelného zdroje. Potřebujeme-li hodnotit barvu, jsme totiž především zcela závislí na tom, jaké světelné paprsky vůbec do vína vstupují.
Jinak vypadá světlo za slunečného dne a jinak pod mrakem. Jinak dopoledne, jinak v poledne a jinak odpoledne. Jinak na jižní polokouli a jinak na severní. A to je ještě pořád dobré, podstatně větší rozdíl najdeme mezi světlem přirozeným a umělým. A přejdeme-li do škály umělých osvětlení, tam se teprve můžeme vyřádit. Svíčka, zářivka, normální žárovka, úsporná žárovka, přímé či nepřímé světlo… Vyzkoušet to můžete sami. Barva vína se bude nečekaně proměňovat. Červená bude blednout a znovu sílit, bílé víno získá jednou na zelených tónech, podruhé ztmavne do žluta.
Co s tím? Barva vína je nepochybně velmi důležitá a navíc o něm vypovídá skutečně mnoho. Dokonce mnohem více, než se obecně soudí. To má velký význam individuální – ochutnáváte-li vína ponejvíce v jednom určitém prostředí, získáte během času velmi dobrou, konzistentní a porovnatelnou informaci o barevných projevech vín z různých odrůd, regionů, stáří i stylů. Přenos této informace dalším lidem je však více než problematický.
Z hlediska degustačního popisu jsou totiž podrobné informace o barevné škále prakticky bezcenné. Existuje sice úzus, že obecným standardem pro popis barvy je nepřímé denní (severní) světlo, ale i při dodržení této podmínky je využitelnost příslušného barevného popisu z pohledu zákazníka velmi malá. Ten bude pít víno většinou za umělého světla a jeho barevné dojmy budou docela odlišné.
Zlatistý třpyt a jemně rubínové odlesky odložte proto do truhly s názvem „řečnická cvičení“.