Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Château Latour letos končí v kampani en primeur
Château Latour informovalo négocianty v Bordeaux, že ročník 2011 bude poslední, kdy se toto château bude účastnit kampaně en primeur. Následující kampaň ročníku 2012 bude tedy bez Latouru i bez Les Forts.
Systém prodeje dál bude využívat prostřednictví négociantů. Oficiálním zdůvodněním je podle ředitele Frederica Engerera potřeba prodávat víno už ve stádiu určité zralosti, tedy v době, kdy bude připraveno ke konzumaci. A to navíc díky optimálním podmínkám skladování.
Toto vysvětlení pochopitelně kulhá na obě nohy. Latour připravený ke konzumaci… Opravdu těžko věřit, že na château budou čekat s prodejem 30 let, aby ochránili zákazníky před předčasnou konzumací.
Skutečným důvodem je nepochybně stále dynamicky narůstající cena elitních vín a předpokládaný vstup dalších zemí (Indie, Brazílie) mezi jejich spotřebitele. Zisk z nárůstu ceny by tak při skutečném několikaletém odkladu prodeje zůstal na château a nikoli u négociantů či konečných zákazníků - investorů.
Většina négociantů věří, že tato strategie může být úspěšná na rozvíjejících se trzích jako například v Číně, kde je koncepce nákupu en primeur stále „v plenkách“. Obtížnější to bude s tradičními trhy USA a Evropy. Zde bude náročné přesvědčit velké množství spotřebitelů, aby kupovali toto víno za vyšší, než „en primeurové“ ceny.
Je možné, že další velká châteaux budou Latour následovat. Otázkou pak je, zda to, že Latour naruší tento systém, nebude mít vliv na menší châteaux, jejichž finanční toky jsou závislé na prodeji v rámci kampaně en primeur. Prodej en primeur má navíc své kouzlo – tvorba cen a správné načasování vydání, vzrušení obchodníků, novinářů i konečných spotřebitelů. Mnohým by to určitě chybělo…