Nové etikety? (aneb kterak blbnout na kvadrát)

Není to tak dávno, co byla řada výrobců vína přinucena změnit etikety, neboť na ty stávající se jednoduše již nevešlo stále se zvyšující množství povinně uváděných údajů.

Řada vinařství  přešla na systém kontraetiket.  Pokud někdy berete do ruky stará vína z Bordeaux či třeba z Piemontu, nutně vás musí při pohledu na ta nová zabolet srdce.
A už se na obzoru rýsuje  nová úřední pohroma. V Bruselu je připravena právní úprava, která  výrobcům vína nařizuje uvádět na etiketách nutriční hodnoty a další údaje, které jsou povinné pro ostatní potravinářské výrobky.

Úřední šiml, který v tomto případě řehtá hlasitě na celou stáj, rozhodně není nějaký samostatně pobíhající mustang. Naopak, je to mnohaspřeží pivovarských valachů, v němž hlavními tahouny jsou Velká Británie, Finsko, Dánsko a další státy, u nichž lze vysledovat jeden společný rys: nejsou to země vinařské. Chápu. Víno, máslo, jogurt – všechno to mají v jednom supermarketu. Hlavními odpůrci jsou naopak Francie a Itálie, krajiny, kde úcta k vínu je založena na respektu k terroiru, a kde víno hraje v životě obyvatel  zcela osobitou roli. Na které straně stojí Česká republika a Slovensko? Těšíte se, že patříme mezi země vinařské? Bohužel – nikoli.

Trnem v oku je navrhovatelům výjimečné postavení vína a žádají, aby k němu bylo přistoupeno stejně jako k jakékoliv jiné potravině. Tedy – jsou-li údaje o nutriční hodnotě povinně uváděny i na vodě, proč by neměly být i na vínu?

Vypadá to logicky, ale je to ve skutečnosti jen velmi pěkný  příklad  z učebnice demagogie pro pokročilé. Kupuje si totiž někdo z miliard spotřebitelů vodu s ohledem na její nutriční hodnotu? Nikoli. Zákazníka může u vody zajímat množství minerálů a kdo z výrobců má zájem to uvést, napíše to. U vína může zákazníka zajímat třeba to, na jaké půdě vyrostlo či zda zrálo v sudech. Kdo chce, nechť to tam napíše.

Je špatně, že podobný povinný nesmysl je na vodě. Ještě horší by bylo, kdyby se ocitl na víně, byť je v něm vody hodně. Ale je to voda, není to coca-cola.

  
Print Friendly and PDF
Příbuzná nabídka

Chateau Francs Magnus 2020

Bordeaux Supérieur z vápencového terroiru oblasti Fronsac se skvělým poměrem cena / výkon.
Skladem 119 ks
Cena
350 Kč

Merlot 2018 (Domaine Blomac)

Bohaté, elegantní víno, které se vyznačuje především příjemným aroma, komplexitou a jemností.
Skladem 9 ks
Cena
158 Kč

Domaine Brichot "Tegula" blanc 2022

Na tu cenu nečekaně bohaté a zároveň řízné víno.
Skladem 111 ks
Cena
245 Kč