Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Boj za korkové zátky
V zápase mezi tradičními korkovými zátkami a jejich moderními alternativami došlo k překvapivému obratu.
Nástup alternativních uzávěrů láhví byl vynucen obrovským rozmachem vinařské výroby v zemích Nového světa. Množství produkovaného korku tomuto nárůstu absolutně nemohlo stačit, a tak se producenti obrátili ke všem možným alternativám – aglomerovanému korku, syntetickým zátkám, skleněným a šroubovým uzávěrům.
Milovníkům vína to z počátku příliš po chuti nebylo, a tak celý tento proces doprovázela masivní kampaň, jejímž cílem bylo přesvědčit veřejnost o výhodách alternativních uzávěrů (a nevýhodách korku). V „nevinařských“ zemích se podařilo docílit úspěchu velmi rychle, naopak v klasických zemích, kde je víno tradiční součástí kultury, se novinkám příliš nedařilo.
Nakonec se však i tady do jisté míry „alternativy“ prosadily. I v základní baště vinařského tradicionalismu, Francii, poklesl v současnosti podíl láhví opatřených korkem z někdejších 90% na 70%. Jak ale ukázal nedávný průzkum, 90% lidí by si přálo mít na láhvích korkové uzávěry – celá záležitost je tedy motivována snahou výrobců o ušetření nákladů, nikoli poptávkou ze strany konzumentů.
Celá situace se dnes dostala do paradoxní fáze – jestliže na začátku všechno začalo kvůli nedostatku korku, dnes se na světovém trhu alternativní uzávěry zabydlely natolik, že poptávka po korku dokonce poklesla. Z původních 20 mil. zátek v roce 2000 na 16,3 mil. zátek v roce 2005. Na poplach tedy naopak začali bít pěstitelé korkových dubů a výrobci korku. Výsledkem jejich snah je kampaň, která má v hlavních odběratelských zemích (USA, Velká Británie, Francie) přesvědčit veřejnost a výrobce o výhodách korku (a nevýhodách alternativních uzávěrů).
Mají mé sympatie.